We willen graag gebruikmaken van cookies.

  Cookie-instellingen

E-mailen vanuit Loon. Uitleg en probleemoplossing

Specifieke problemen met mailen


Zeelandnet en Delta

Bij Zeelandnet, of Delta, wordt ons datacenter regelmatig geblokkeerd voor mailverkeer. Daarbij wil deze partij geen berichten aannemen van partijen die geen klant zijn, waardoor het ons niet lukt om deze blokkade op te heffen. Wanneer het u niet lukt om met Zeelandnet het mailen werkend te krijgen, adviseren wij u een andere mailbox provider te gebruiken hiervoor. Simpel en gratis is bijvoorbeeld een Google-mailbox.

Google

Google staat niet (meer) toe dat apps met een lagere beveiliging werken. Dit betekent voor uw Gmail-account in Loon (LoonMail) dat u een zogeheten tweestaps-verificatie (2FA) en een app-wachtwoord nodig hebt. NB. Gmail vanuit Loon is reeds vanaf september 2024 niet meer mogelijk.

Deze uitleg vertelt hoe u instelt dat u met uw Gmail-account voor LoonMail kunt (blijven) werken door 2FA aan te zetten en een app wachtwoord aan te maken: https://www.loon.nl/Handleiding/Beveiliging_Google-account_LoonMail.pdf

Office365
Enkele Loon-gebruikers hebben ingesteld dat hun Office365 wachtwoord iedere drie maanden verloopt. Op dat moment zullen alle nog ingelogde apparaten gewoon kunnen mailen. Echter, Loon probeert opnieuw in te loggen om mail te versturen via uw Office 365 account en wordt daar geweigerd omdat het wachtwoord verlopen is.

Hoe lost u dat Office365-punt op? Volg dit vierstappenplan:
1. Open een privé- of incognito-venster in uw browser en ga daar naar: https://www.office.com/

2. Voer hier uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Office365 in. U kunt daarmee controleren of de bij u bekende gegevens kloppen.
3. Voer dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord in via Loon Online bij Extra, Persoonlijke instellingen, en dan de tab LoonMail.

4. Druk op ‘Verzenden testmail’.

Geen authenticatie
Wanneer u mails verstuurd zonder authenticatie of encryptie, kan het zijn dat de mails niet aankomen en als spam gemarkeerd worden. In dat geval is het toevoegen van een SPF-record noodzakelijk om de e-mails te kunnen ontvangen.

SPF record
In het domein van de Loon-gebruiker zelf dient in het SPF txt record het volgende
opgenomen te worden: ‘include=_spf.online.loon.nl

IP-adres
In sommige gevallen heeft u ook het IP-adres nodig van onze servers. Deze vindt u via smtp.online.loon.nl